Sztuki walki przez lata były domeną mężczyzn. Mimo tego, że na pozór wydają się dyscypliną wymagającą dużej siły i fizycznej sprawności, coraz częściej wzbudzają zainteresowanie kobiet. Nic dziwnego, w końcu niewiele aktywności przynosi tak dużo korzyści dla ciała i ducha, jak ten sport. Warto rzucić okiem na różne jego rodzaje i wybrać najlepszy dla siebie.

Samoobrona w kryzysowych sytuacjach

Brak poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie w momentach kryzysu jest jedną z zasadniczych przyczyn, dla których kobiety interesują się sztukami walki. Nie ma w tym niczego dziwnego – umiejętność wykonania choćby najprostszego uniku czy ciosu może być ogromną pomocą podczas zetknięcia się z napastnikiem. Na co się zdecydować, jeśli to umiejętność obrony przed napaścią jest tym, na czym najbardziej nam zależy?

W takiej sytuacji godna polecenia jest przede wszystkim krav maga – sport idealny dla kobiet. Nie wymaga bowiem żadnych predyspozycji fizycznych, wykorzystuje się tam jedynie tempo i refleks. System walki w tej dyscyplinie opiera się przede wszystkim na szybkich ciosach i kopnięciach oraz naturalnych, ludzkich odruchach. Jest to najlepsza sztuka walki dla kobiet, którym zależy na skutecznym opanowaniu zasad samoobrony. Trenerzy uczą przede wszystkim przewidywania niebezpiecznych sytuacji oraz szybkiego obezwładnienia napastnika.

Warto też zwrócić uwagę na jujitsu . Ten system walki również pomoże w opanowaniu podstawowych, obronnych uników i kopnięć uniemożliwiających napastnikowi potencjalny atak. Opiera się głównie na wykorzystywaniu siły przeciwnika, nie trzeba więc martwić się wątłą budową ciała i brakiem odpowiednich predyspozycji. Jujitsu to świetny sport dla kobiet, które chciałyby także zgubić zbędne kilogramy i wyrzeźbić sylwetkę. Kilka treningów z powodzeniem zastąpi nawet najbardziej intensywne ćwiczenia na siłowni.

Wzmocnienie mięśni i wymodelowanie sylwetki

Świetna kondycja i zgrabna figura to kolejne popularne motywacje kobiet rozpoczynających przygodę ze sztukami walki. Podczas treningów pracują wszystkie grupy mięśni, a sylwetka pięknie się kształtuje. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku takich dyscyplin, jak aikido czy taekwondo. Sporty te sprzyjają zgubieniu zbędnych kilogramów i opanowaniu stresu, a trenujący zobowiązani są do przestrzegania zasad, takich jak stosowanie konkretnego słownictwa czy noszenie kimon. Jaka jest więc różnica między tymi dyscyplinami i dlaczego ich trenowanie przynosi tyle korzyści?
Aikido to sztuka walki, w której nacisk położony jest na wykorzystanie siły przeciwnika przeciwko niemu. Dzięki temu nie wymaga się żadnych szczególnych predyspozycji do skutecznej obrony. Treningi są intensywne, ale i bezstresowe, w tym sporcie nie stawia się nacisku na rywalizację. Regularne ćwiczenia przynoszą jednak efekty – sylwetka widocznie się wysmukla, a mięśnie wzmacniają. Trenerzy aikido (sensei) kładą również duży nacisk na ćwiczenia, które pomagają wyregulować oddech, zwłaszcza w trakcie wysiłku.
Taekwondo jest z kolei dyscypliną charakteryzującą się dużą liczbą wyskoków i kopnięć. To właśnie na sile nóg opiera się system walki w tym sporcie. Podczas treningów stosuje się wiele ćwiczeń rozciągających i wzmacniających tę partię ciała. Dzięki temu nogi widocznie się wysmuklają, a cała sylwetka nabiera sprężystości i gibkości. Treningi sprzyjają też spaleniu tkanki tłuszczowej i rozwojowi mięśni, które dzięki wysiłkowi stają się bardziej ukrwione.

Opanowanie złych emocji

Popularny obrazek boksera, wyładowującego złe emocje na worku treningowym, nie jest bezpodstawnym skojarzeniem ze sztukami walki. Każdy sport sprzyja oczyszczeniu umysłu i pozbyciu się negatywnych odczuć. Sztuki walki, dzięki swojej specyfice, wiodą w tym jednak zdecydowany prym. Która dyscyplina będzie najlepsza, jeśli naszym priorytetem jest rozładowanie stresu?
Z pewnością świetnie sprawdzi się coraz bardziej popularny tajski boks (muaythai). Podczas zajęć uwagę kładzie się na kopnięcia i uderzenia oraz użycie takich części ciała, jak łokcie czy kolana. Treningi mają ogromny wpływ na koordynację całego ciała. Mięśnie widocznie się wzmacniają, ale sylwetka pozostaje smukła i gibka. Sport ten wymaga sporo energii, ale wyzwala przy tym dużo endorfin. Nie ma więc lepszego sposobu na pozbycie się stresu oraz negatywnych emocji.

Częstą obawą w przypadku tej sztuki walki jest strach przed narażeniem na ból delikatnych części ciała, jak na przykład piersi. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele różnych ochraniaczy, które zabezpieczą nas przed nieprzyjemnymi skutkami uderzeń. Co ważne, na pierwszy trening nie musimy zabierać ze sobą rękawic – na początku możemy je pożyczać, a zakupu dokonać dopiero wtedy, kiedy będziemy zdecydowane, że to sport dla nas.

Możliwości wyboru odpowiedniej sztuki walki jest bardzo wiele. W zależności od priorytetów, możemy zdecydować się na sport bardziej lub mniej wymagający, wykorzystujący konkretne techniki lub ogólnorozwojowy. Bez względu na to, który wariant wybierzemy, mamy gwarancję licznych korzyści dla ducha i ciała. Warto poszukać odpowiednich kursów już dziś.
Aleksandra Piotrowska

Aleksandra Piotrowska
Studentka zarządzania mediami i edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zafascynowana współczesną kulturą, również popularną, tematyką Slow Life oraz prognozowaniem trendów. Uwielbia chodzić po górach, amatorsko robi zdjęcia. Miłośniczka gier planszowych, dobrych seriali oraz literatury XX wieku. W wolnych chwilach piecze ciasta i tańczy swinga.